De kop is eraf! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mark en Anne - WaarBenJij.nu De kop is eraf! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mark en Anne - WaarBenJij.nu

De kop is eraf!

Door: Anne en Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Anne

20 Februari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

We hebben gestudeerd, afgestudeerd, gewerkt en gebikkeld en hier zitten we dan, eindelijk. Ons harde werken is beloond want wat we allebei zo graag wilden is bereikt: onze wereldreis.
Bij de wereldreis hoort ons debuut op waarbenjij.nu so here it is!

Afscheid bij De Hondsberg, afscheid bij Albert Heijn, afscheidsfeestjes in Hengelo en Tilburg en afscheid op Schiphol met de nodige tranen. En daar gingen we, in de Boeing 747, op naar Hong Kong. We hebben een prima vlucht gehad. We hadden schermpjes in de stoelen voor ons met films, series, muziek en playstation. Echt super relaxed! CSI en House hebben ons door de 11 uur durende vlucht heen gesleept en daardoor vloog de tijd. Leuke woordspeling.
Rond 7.00 uur 's ochtends landden we in Hong Kong. Het was er erg mistig maar niet koud. Eenmaal bij het hostel bleek dat onze kamer nog schoon moest worden gemaakt en dat we na een uur in onze kamer konden. Tenminste, dat begrepen we. Na wat rondwandelen en een ontbijtje weer gauw terug naar het hostel. We waren namelijk KAPOT! En bovenal, we wilden heeeel graag douchen. 'No, after one hour, I mean one o clock!' Dat zei mevrouwtje mondkap van het hostel. Kak... Dat betekende dat we nog 2,5 uur moesten doorbrengen op straat. Gelukkig kwam Mark al snel met het briljante idee om alvast ons visum voor Vietnam te gaan regelen bij de ambassade. Dit moest vandaag, want op internet stond dat het 2 werkdagen duurde. Dachten we. 'Do you want express?' zei de o zo vriendelijke vietnamees achter de balie bij de ambassade. Ehm... express? Ik doe niets express? Het was dus 3 dagen. Ooops.. Nouja, spoedservice, dat moet dan maar. Elk nadeel heb zn voordeel: het visum werd meteen ingeplakt en we konden onze paspoorten meteen mee terug nemen. En toen was het 1 uur! Ja! Naar het hostel, we zagen ons bed en we waren vertrokken. Even bijtanken om vervolgens ergens te gaan eten. Maar ja, welk lestaulantje kies je dan? Puur op het gevoel, hoppa. Heerlijke noodlesoep met rundsvlees en noodles met kip. Yum. Daarna nog over de boulevard gewandeld en een lichtjesshow en lampionnen gekeken. Vooruit, nog 1 wijntje en dag 1 zat erop.

Dag 2, 3 en 4 zijn we begonnen op dezelfde manier:
Een gat in de dag geslapen door de jetlag, een verse sap en een broodje verderop in de straat en tijdens het ontbijt kijken wat we willen doen die dag.
Zo hebben we een dag gespendeerd met rondwandelen op het vaste land van Hong Kong. Hier zijn veel markten met specifieke producten te vinden. Lees: ong 5 straten met alleen maar kleine winkeltjes en kraampjes waar ze exact hetzelfde verkopen. Zo is er een bloemenmarkt met VEEL orchideeen en andere bluumkes, een vogelmarkt, jademarkt en vanallesennogwatmarkt. We kwamen langs een mooie tempel (Tin Hau tempel) met voornamelijk wierook en biddende mensen. Ze bidden hier trouwens door heen en weer te schudden met bidhandjes, best apart om te zien. Door het Kowloonpark gewandeld en daar, midden in de stad tussen de hoge gebouwen, flamengos en papegaaien gezien.
Een andere dag het eiland van Hong Kong uitgepluisd. Hier de Western Market gezien (Londonstyle mini-warenhuis) en rondgestruind door de straatjes bij Des Voeux road waar ze gedroogd spul verkopen. Echt alles is gedroogd; van mosselen en garnalen tot noten en haaienvinnen (hoezo illegaal) en andere dierenonderdelen waarvan we de afkomst niet willen weten. Toen begon de miezer dus besloten we het andere deel van het centrum te bekijken vanuit de tram, ook erg leuk. Dag 3 en 4 ook afgesloten met een wijntje en een biertje, of eigenlijk een paar deze keer. Leuk kroegje ontdekt, zelfde als gister: Hair of the dog, met happy hour tot 21.00u en een chinees meisje met een heel fout Heinekentenue aan die staat te staan en niets doet. En een barman en amerikaanse muziek en gratis chips. De barman is trouwens lief, want Anne heeft haar telefoon al eens op het tafeltje laten liggen waarna deze barman de halve stad achter ons aan heeft gerend om Anne haar telefoon terug te geven. Ha! Ideaal.
Vandaag zijn we naar Lantau Island geweest. Dit is een eiland waar een hele grote buddha op een bergtop staat. We besloten met de kabelbaan heen te gaan en dan met de bus weer terug. De kabelbaan was LEUK! We zaten met 8 chinezen, een soort familie denken we, in het bakkie. Ze vonden het nodig om met zn alle even van plaatsen te wisselen totdat iedereen met iedereen op de foto was geweest en ze gilden en lachten en maakten hilarische geluiden. Wij dus de grootste lol. Mark heeft wel een beetje hoogtevrees en het bakkie maakte best rare geluiden dus die had lekkere zweethandjes. En Anne nog harder lachen. Eenmaal bij de buddha troffen we nog wat wierookhollen en -potten en monniken. Erg leuk en bijzonder om te zien. De buddha was ook echt gigantisch! Heel mooi, op die berg. Toen met het busje weer terug. Een dodenmansrit als je het Anne vraagt. Veel te hard, roekeloos en onoverzichtelijk voor haar.
Eenmaal veilig in onze eigen wijk weer wat gegeten en een avondje geen hondenharen.

Hierbij wat samenvattende facts over de Hong Kong so far:
- We dachten geen jetlag te hebben maar helaasch. Nacht 1: wakker tussen 7.00 en 9.00 uur, nacht 2: wakker tussen 7.15 en 8.30 uur, nacht 3: wakker tussen 2.30 en 8.00 uur om vervolgens alle dagen tot ongeveer 12 uur te slapen. Echt zwaar kak!!
- De vrouwkes van de fruitshop waar we elke ochtend een sapje halen herkennen ons al en groeten altijd vriendelijk met 'Hello, how aal joe!!'
- Pakistanen op iedere hoek van de straat met de gezegden: 'tailormade suits, watches, handbags, I've got good copies!' zijn irritant.
- Er zit een buurtsupertje (7 Eleven) op ELKE hoek van de straat, erg handig voor wat drinken of een snack tussendoor.
- Spleetogen snappen niet zo goed Engels. Anne vraagt om coffee without milk en krijgt een flinke schuit with milk. Lactoseintolerantie, ole!
- De badkamer is gemaakt op chinezen; super klein. Douchekop boven wc gericht op wastafel, douchen = naast de wc staan en alles zeiknat.
- Anne houdt van noodlesoep en choi sum en Mark van een bordje noodles met kip/varken/rund/whatever.
- Hong Kong is super gaaf, veelzijdig, bizar en indrukwekkend!

Nu orienteren op Vietnam, want daar vliegen we dinsdagochtend om 9.00 uur heen! Zin in!

Anne en Mark

• 20 Februari 2011 - 14:26

Mamaatje:

Ha jongens,
    Heel leuk om jullie ervaringen te lezen!
    Al veel meegemaakt in een paar dagen zeg; "lekker" gegeten en veel lol gehad lees ik. Volgens mij hebben jullie het prima naar je zin goed zo!
    Geniet ervan!!
    Veel groetjes en een knuffel!

• 20 Februari 2011 - 16:01

Ellen En Gertjan:

Hee wereldreizigers,
    Jullie avontuur klinkt nu al goed, alvast heel veel plezier in Vietnam!
    Kijk maar uit dat je zelf geen spleetogen krijgt van al die noodlesoep ;)
    X

• 20 Februari 2011 - 21:04

Anita Leemans :

ik vindt het geweldig hoe jullie daar echt genieten en wens jullie nog veel meer plezier
    groetjes anita

• 20 Februari 2011 - 21:13

Stephanie:

Jaloers!!! Geniet ervan en tot het volgende verhaal:)

• 20 Februari 2011 - 21:27

Karl:

Klinkt godverdomme goed godverdomme :-D

Eten en drinken, die vakantie-gewoonte weet ik me nog wel te herinneren! Nog geen maagproblemen gehad?

Hebben jullie me nog zien zwaaien vanaf m'n balkon trouwens?

x

• 20 Februari 2011 - 21:34

Rudi:

Heeey Anne en Mark!

Superleuk om al deze goede verhalen te horen van jullie Volgens mij vermaken jullie je meer dan prima, dus dat gaat helemaal goed komen!

Heelheeelheel veel plezier in Hongkong nog en heel veel plezier in Vietnam! Ik ben jaloers op jullie!

Dikke kus,

Rudi

• 20 Februari 2011 - 23:20

Iris Veldhoen:

Heey Anne en Mark!
    Super leuke verhalen al tot nu toe!
    Hé ik zit te denken: Misschien moet je ipv NO MILK met je hoofd ja knikken (in sommige landen is dat die gebarentaal namelijk net andersom:P)
    ENJOY!! xxx

• 21 Februari 2011 - 08:32

Jeske :

He Anne en Mark. Wat een geweldig vehaal tot nu toe. En er moet nog zoveeeeeeel komen. Geweldig. Hoop dat jullie het geweldig blijven vinden (en ook elkaar, haha!!)
    Veel plezier nog

• 21 Februari 2011 - 08:39

Hans En Corrie:

Halo Anne en Mark Leuk jullie verslag.Ben stik jaloers,maar gun het jullie natuurlijk van harte,ga het gewoon met jullie mee beleven.Fijn te horen dat jullie het naar je zin hebben.Geniet ervan.Groetjes ome Hans.tante Corrie.

• 21 Februari 2011 - 20:55

Femke:

Ipv thee/koffie kun je natuurlijk ook een wijntje drinken dan weet je zeker dat er geen melk inzit ;)

Maar geniet van alles en maak maar veel foto's zodat we het bij terugkomst kunnen terugkijken!

Liefs Fem

• 21 Februari 2011 - 22:19

Mama:

hey anne en mark,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. om jaloers op te worden.op het moment dat ik dit schrijf zijn jullie al bijna onderweg naar vietnam.maak er wat moois van en laat vlug weer wat horen.
    liefs astrid

• 22 Februari 2011 - 16:17

Shari:

Heey Anne en Mark,

Wat leuk om te lezen allemaal! haha sommige dingen die jullie schrijven hoor ik Anne zo zeggen;) Op zn Anne's zullen we maar zeggen.
    En smaken de wijntjes lekker? Of smaken ze in Tilburg toch het allerlekkerst;)
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Geniet ervan saampies!!

Liefs xx Shari

• 02 Maart 2011 - 15:27

Ron:

Hallo Anne en Mark
    Prachtig verhalen in dit dagboek, zo ver weg maar met een gevoel van heel dicht bij!!
    Blijf genieten van deze reis!!
    Groetjes Ron