Hanoi, wat een prikkels! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark en Anne - WaarBenJij.nu Hanoi, wat een prikkels! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark en Anne - WaarBenJij.nu

Hanoi, wat een prikkels!

Door: Anne en Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Anne

23 Februari 2011 | Vietnam, Hanoi

Sinds gisteren zijn we in Hanoi, hoofdstad van Vietnam. De taxirit van het vliegveld naar het hostel duurde ongeveer een half uur en buiten het af en toe in slaap dommelen hebben we onze ogen uit gekeken. Het is hier een groot onwerkelijk avontuur, maar suuuuper gaaf!! Langs de weg rijstvelden met daarop gebukte hard werkende vietnamezen met hoedjes op. Het verkeer is abnormaal! Het is een heen en weer geslinger en een getoeter van jewelste. In Nederland werken we met wegmarkering, stoplichten en zebrapaden; hier hebben ze die maar iedereen negeert ze en rijdt gewoon door. Wie het hardste toetert die krijgt voorrang en auto's gaan boven scooters en fietsen en die gaan weer voor voetgangers maar als voetganger word je niet aangereden. Als het goed is. Echt iets voor Anne, die is al bang op de snelweg in Nederland. Maar, je went eraan. De tip voor te voet oversteken was; walk confident en straight and then they will drive around you. Zo gezegd zo gedaan, en het werkt! Geeft best een kick als je op die manier lopend over een super drukke kruising komt met 100.000 scooters, 12 auto's en fietsers. Na elke drukke oversteek slaakt Anne in zichzelf een klein gilletje van blijdschap. Scooters overheersen hier, zowel qua aantal als qua toetergedrag, nondepie.Maar het is echt echt onbeschrijfelijk hoe het er hier aan toe gaat. De huizen zijn erg aftans maar de sfeer is geweldig en bijzonder. Als je over straat loopt (dat doe je letterlijk want de stoep staat vol geparkeerd met scooters) zie je alleen maar kleine panden aan de straat en mensen leven ook echt op straat. De kapper, de supermarkt en veel restaurantjes zijn letterlijk op straat. Mensen eten op kleine stoeltjes aan kleine tafeltjes met bordjes, stokjes en kleine pruttelpannetjes op tafel, echt een hele belevenis. En de mensen zijn enorm aardig, zo ook in het hostel dus dat is super fijn. En.. er zijn tijden op de dag/nacht dat het wat minder druk is maar het leven op straat gaat voor ons gevoel 24/7 door. Gisteren na aankomst en na een flinke tuk zijn we rond gaan lopen door de straten en hebben de cultuur en de sfeer op ons in laten werken. Na een lekkere hap springrolls, rijst, kip, verse gamba's (10 min geleden zwommen ze beneden in de keuken nog in de vissenkom, yum!) zijn we naar een kroeg gegaan en hebben de nodige biertjes gedronken. We raakten aan de praat met een engelsman die zijn mening klaar had over onze reis en onze studies etc, wat voor leuke pittige discussies zorgde. Hij nam ons nog mee naar een local kroegje waar zowel locals als westerlingen die in Hanoi wonen komen en dat was echt enorm gezellig. Super leuk om zo viavia op zulke plekken te komen!

Vandaag uitgeslapen en met een flinke kater naar en rond het grote meer in de stad gewandeld en onze trips naar Halong Bay en Sapa geboekt. Bij het reisbureautje (called Vega tours) keken we in de fotoboeken van de tours en zagen we Thomas en Elise, vrienden van ons uit Nederland die ook hier zijn geweest. Super grappig! Echt heel gek om Thomas met zn veeltelanglatengroeien baard hier in Hanoi in een boek te zien! Maar, dat was de doorslag, we hebben geboekt! Morgen gaan we naar Halong Bay, een baai in Noord Vietnam waar we op een boot verblijven en gaan kayaken en varen door de grotten. Daarna gaan we met de nachttrein naar Sapa. Sapa is een oude stad met veel rijstvelden en authentieke cultuur. We gaan dan ook slapen bij een gastgezin, wat we echt leuk vinden. Op die manier leer je de cultuur echt kennen en dat is precies wat we willen! We hebben echt super veel zin om trips te gaan maken en in een wat rustigere omgeving te gaan zijn dan de grote steden. We genieten met volle teugen van alles, dat sowieso!
Zo veel ervaringen en pas een week van huis. Benieuwd naar wat komen gaat!

Dit is de mailbox van Anne en Mark. Een paar dagen niet op facebook, twitter en geen nieuwe berichten op de site want wij zijn aan het genieten in Halong Bay en Sapa. Mis je ons heel erg of vind je ons verhaal zo leuk, laat dan een bericht achter op de site na de piep. Ja, dat vinden we best (heel) leuk. Jullie horen 1 maart weer van ons, met weer nieuwe verhalen over onze trips. PIIIEEEEEPPP.

• 23 Februari 2011 - 16:46

Andrea ( Uut Grunn ):

Zo ontzettend leuk om jullie berichten te lezen! Lekker helder neergezet en zie jullie belevenissen ook zo voor me ( vooral het gilletje van Anne na de enge oversteek van de weg in de stad ). Ik denk dat ik gerust voor de rest spreek als ik zeg dat het cultuur proeven luid en duidelijk overgebracht wordt naar ons. Kayak ze!

• 23 Februari 2011 - 17:08

Stephanie:

Helemaal leuk om te lezen:) De rode draad is toch wel wauw, tukkie, alcohol... Mathijs zegt dat die trip die jullie nu gaan maken super is:)!!! Jungle beach vlakbij nah thrang is ook erg mooi..junglebeachvietnam.com. Heel veel plezier maar zo te lezen komt dat helemaal goed! X

• 23 Februari 2011 - 18:45

Marij:

Hey Mark en Anne,

Wat leuk toch om jullie ervaringen te lezen. Zo reizen we een klein beetje mee. Jullie zijn nog maar een weekje weg en hebben al zoveel beleefd, geweldig!
    Doe voorzichtig tussen die scooters en in die gammele boot in de grotten, maar vooral; geniet ervan!
    Dikke knuffel!

• 23 Februari 2011 - 19:01

Jolanda:

wauw..... wat een verhalen en belevenissen. erg leuk om te lezen. heel veel plezier en tot het volgende verhaal
    groeten jolanda

• 23 Februari 2011 - 22:48

Lotte:

lieve anne en mark!

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Het klinkt allemaal heel erg gaaf. En inderdaad, pas een weekje weg van huis en al zoveel gezien en meegemaakt! Heel veel plezier nog en blijf genieten!

Xx

• 23 Februari 2011 - 22:59

Anita Leemans:

hoi wereld reizigers het is geweldig jullie verhalen te lezen
    geniet er maar goed van
    groetjes anita

• 24 Februari 2011 - 08:25

Thomas:

Hey Anne en Mark,

Goed te horen dat jullie het goed hebben in Hanoi. Grappig om te horen dat ze mijn foto's daar hebben hangen. Ik ben dan ook hardstikke fotogeniek en al helemaal met mijn superstylischemaartochlange baard. Ik hoop dat jullie beter weer hebben dan wij wanneer jullie naar Halong Bay gaan want het is daar echt super mooi en je kan volgens mij echt lekker zwemmen tussen de grotten. Ik weet ook helemaal zeker dat jullie Sapa geweldig gaan vinden. Als jullie dezelfde homestay hebben als wij gaan jullie nog wat mee maken op het gebied van zelfgestookte alcohol. De homeowner(zoals ze het daar noemen) is een kleine tengere man maar kan zuipen als een doorgewinterde student. Lijkt me een mooie uitdaging voor Anne!! ;) Als jullie dezelfde gids hebben doe hem maar de groeten en vraag hem of ie nu onderhand een vrouw heeft want een beetje respectabele Vietnamees uit Sapa moet toch onderhand wel aan de vrouw. (Toen wij er waren had hij nog geen vrouw en werd ie door de homeowner gepest)..

Heeeeel veel plezier!!!! X

• 24 Februari 2011 - 19:59

Hanneke.:

Lieve Anne en Mark,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen en nog leuker te merken dat jullie genieten tot in elke vezel! Ben jaloers op jullie!!
    Lijkt mij ook wel wat! Dat zijn ervaringen die vergeet je nooit meer.
    Hopelijk komt er nog heel veel moois voorbij en telkens weer anders.
    Ondertussen doe ik gewoon (saai) de boodschapjes bij Appie Heijn en hebben jullie een zakcentje extra haha.
    Geniet van al jullie belevenissen en wij lezen en genieten met jullie mee!
    Heel veel liefs paps en Hanneke.

• 02 Maart 2011 - 16:16

Danielle:

Ik weet niet wie van jullie twee er schrijft maar het is bijzonder onderhoudend om te lezen. Je kunt altijd nog schrijver worden.... En wat een mooie foto's! Veel plezier nog. X