Khao Yai & Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mark en Anne - WaarBenJij.nu Khao Yai & Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mark en Anne - WaarBenJij.nu

Khao Yai & Kuala Lumpur

Door: Anne Daals en Mark Bauhuis

Blijf op de hoogte en volg Mark en Anne

01 April 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een radiostilte van 6 dagen, zijn we weer in de lucht! Dit keer op de geweldige locatie Kuala Lumpur, waar we weer ons best gaan doen een goed beeld te schetsen van, jawel, de afgelopen dagen!

Afgelopen zondag en maandag hebben we een anderhalfdaagse tour gedaan door Khao Yai National Park; het oudste National Park van Thailand. Na de busrit met veel te veel airco, werden we vanaf het busstation opgepikt door iemand van het Greenleaf Guesthouse, waar we gingen overnachten. We mochten instappen in een soort pick-up truck met overdekte bankjes in de achterbak en hoppaaa, met 90 km per uur een stukje laagvliegen naar het guesthouse. How nice! Het guesthouse was echt heel cozy, heel authentiek met een soort schuur waar de keuken was en een soort winkeltje met o.a. vliegtuigstickers, zeep en andere toiletartikelen. En uiteraard begaf de hele familie zich op het erf en deed zijn eigen ding; opa hobbelde voort in zn rolstoel -nee, niet met een fluitje in zn mond en een stopbordje a la opa flodder- en moeders zat curry te fabriceren. Echt super leuk om je in dat huislijke sfeertje te begeven. Het was er alleen KOUD! Later bleek dat het in 20 jaar al niet zo koud is geweest in Thailand als deze week.
We zijn de eerste dag begonnen met de tour van een halve dag. We werden weer in die pick-up geladen en naar een batcave gebracht. Onderweg spotte onze gids alvast een slang, giftige honderdpoot en een duizendpoot en wat grote vogels. Ineens vol op de rem, hij eruit en als een of andere sluipschutter de bosjes in of de weg op om het beest te pakken. Echt heel bizar dat hij die beesten vanuit de auto ziet! In de grot zaten de rotswanden vol vleermuizen en zoefden ze boven je hoofd langs. Best griezelig in het begin maar het went snel, haha! Op onze weg door de grot, kwam de assistent van de gids nog even aanzetten met een kruising tussen een spin en een schorpioen, omdat we nog niet genoeg insecten hadden gezien voor vandaag. Wel een gaaf beest, we wisten niet eens dat ze bestonden! Toen we zagen hoe die man dat beest van die rots plukte, durfden we er niet meer aan te denken wat er nog meer vlak boven onze hoofden rondwandelde.. Bij grot nummer 2 bleven we buiten staan, en keken we eerst 10 minuten naar een gat in een grote berg. Boooring, dacht Anne. Wat erg grappig was, was dat onze ondertussen vogelspottende enthousiaste gids zijn woordjes Nederlands eruit floepte: Kijk, mooie vogel, roofvogel in de boom. HA, en nog bijna accentloos ook! Maar, toen, om 18.11 uur precies, kwamen de eerste vleermuizen naar buiten en die zwerm vleermuizen bleef naar buiten komen gedurende 20 minuten. WAUW, echt onbeschrijfelijk veel vleermuizen in een grote zwarte zwerm trokken de lucht in, op zoek naar eten. Heel bijzonder om te zien. Toen de zwerm voorbij was zijn we terug gereden en begon de lange, koude nacht. Brrr!

Maandag hadden we de volle dagtour en zaten we om 8 uur als project 'zonnestraaltje' in de pick-up. Anne was heeel blij met haar zeurskills want zij had voor ons allebei een jas gescoord. Eenmaal in het park bleek dat het ook echt maar 13,5 C was. Eerst zijn we een eind het park in gereden, en regelmatig vol op de rem onder het geschreeuw van onze nieuwe gids: 'Hornbills!! Grote vogels in de boom! Mooi he!' Want ja, ook deze beste man kende een aantal woordjes Nederlands :D. Ook zijn we onderweg een keer genoodstopt voor wilde gibbons, wat wel erg gaaf was. Onderweg nog herten en makakken -een apensoort waarvan Anne denkt dat daar de term 'brutale aap' vandaan komt- tegen gekomen. En hornbills, en nog meer hornbills en ander gevogelte. Daarna te voet de jungle in. Een tocht van ongeveer 2,5 uur met nog meer hornbills, maar ook veel olifantensporen en -stront, duizendpoten, makakken en veeeel mooie natuur. Vlak voor de lunch begon de gids met een takje in een klein gat in de grond te porren in floep, daar toverde hij een wilde schorpioen te voorschijn. Een blauwe, om precies te zijn. We mochten m overal op ons lijf want hij zou niet echt steken dacht de gids. Jaja, daar trapte Anne niet in. Mark riep heel hard dat ie het beest niet op zn blote arm wilde en stroopte zijn mouw naar beneden maar dat duurde de gids wat te lang, dus pleurde hij het beest op Marks borstkas. Hilarisch! Marks ogen plopten bijna uit zn oogkassen, maar hij vond het achteraf wel heel gaaf. Na de lunch zijn we nog naar 2 watervallen geweest, heel mooie omgeving. Tot slot van de trip nog rondgereden op zoek naar een glimp van een olifant maar tevergeefs. Wel kwamen we een koebuffelstier tegen, die schijnbaar nog minder vaak gezien worden dan olifanten. Grote beesten, niet normaal. Mooie afsluiter van de dag! 's Avonds de bus naar Bangkok weer in, op naar een warm bed en een warme douche!

Dinsdag de 29e hadden we overdag nog een dagje in Bangkok en zouden we 's avonds naar Koh Tao gaan met de trein. Daar hadden we super veel zin in, want dat is het eiland waar we onze duikcursus gingen doen! Toen we uitcheckten na een heerlijke nacht slaap in het Baansabai hostel, stond onze mattie Theo al weer aan de balie een bericht achter te laten. Met zn drieen lekker door Bangkok gestruind, souvenirtjes geshopt. Daarna wilde Theo even zijn baggage ophalen bij het reisbureau waar hij zijn busticket had geboekt voor die avond met dezelfde bestemming als wij. In het reisbureau zei het vrouwtje: "No bus tonight, no bus. You get money back." Ehm, pardon?! "Very bad weather in Koh Tao!" Oke... Dus wij snel naar ons reisbureautje en daar kregen we hetzelfde bericht. Geen vervoer mogelijk naar Zuid Thailand, want het weer is daar al een week zo slecht dat er al sprake is van overstromingen en verwoesting van treinrails en wegen etc. Jeeemig, dat hadden we even niet verwacht. Oke, nieuw plan de campagne. Gezien er geen andere opties waren om weg te komen uit Bangkok hebben we een vliegticket geboekt, naar Kuala Lumpur, Maleisie. Het plan is om eerst de 9 dagen Maleisie te doen die we eigenlijk na Koh Tao wilden doen, in de hoop dat het dan beter weer is daar en we dus alsnog terug kunnen voor de duikcursus. Eerlijk gezegd hebben we er een hard hoofd in, want hoe kunnen die Bob de Bouwers daar de hele infrastructuur oplappen in een week? We zullen zien..

Woensdag de 30e dus naar Kuala Lumpur gevlogen. De rest van de dag hebben we niet heel veel kunnen doen, want zo'n vlucht vult je hele dag. We hebben hier wel een fijn hotelletje gevonden, Pondok Lodge. Lekker centraal en heel huiselijk en schoon. En erg belangrijk, in Kuala Lumpur is het lekker warm!! Fijne bijkomstigheid na het voor het seizoen veel te koude Thailand!

Donderdag was een vol dagje seightseeien in KL. Veel gedaan en gezien! We zijn begonnen bij het oude deel van de stad, met het oude treinstation, een groot plein en spoorweggebouw. Erg mooi en het lijkt hier allemaal veel op de Fata Morgana uit de Efteling! Wat opvalt is het contrast van die oude, islamitische gebouwen met veel krullen en ronde vormen en daarnaast de hoge moderne gebouwen en shoppingmalls. Het grootste deel van dit land is Moslims, maar in deze stad leven ook veel Chinezen en Indiase mensen. Stippen op voorhoofden, hoofddoeken, en spleetogen leven hier vredig met elkaar. Heel bijzonder, die diversiteit. Na het oude centrum zijn we doorgelopen naar Chinatown en Little India, wat ieder echt kleine kolonies zijn en de mensen met de betreffende afkomst hun eigen wereldje hebben. Inderdaad, multiculti ten top! En een hele fijne sfeer in de stad, we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Aan het eind van de middag zijn we richting de Lake Gardens gestiefeld en onderweg hoorden we inens iets door de bosjes schieten. Toen we keken, bleek dat er een uit de kluiten gewassen hagedis van ong 1 meter zijn ommetje aan het maken was. Nog meer wilde beesten, haha! Denk je dat je alles gehad hebt na de hornbills en apen, krijg je dit! How nice.
We hebben ontdekt dat de sushi hier even duur is als elke andere normale maaltijd dus die kans lieten we niet schieten. Heerlijk gesmult van de sushitrein als afsluiter van de volle, vermoeiende en indrukwekkende dag!

Vandaag is het al weer vrijdag en onze laatste dag Kuala Lumpur. Vanochtend zijn we naar de Petronas Towers gelopen en toen we daar aan kwamen een kaartjes wilden kopen om omhoog te gaan voor het uitzicht, bleek dat alles was uitverkocht voor vandaag. Damn! Wij heel brutaal naar de ticketoffice en jawel hoor, er waren nog 6 kaartjes voor de skybridge voor 4 uur vanmiddag. Helaas konden we dan niet op het platform helemaal bovenaan, maar dat was toch super duur. Kaartjes gescoord, terug gewandeld, shoppingmalls gekeken en rustig aan gedaan ivm de warmte. Daarna weer terug naar de Towers, de 4e en 5e hoogste torens van de wereld. Na een interessant schreeuwerig reclamefilmpje over wat het bedrijf Petronas doet, zijn we met de lift naar verdieping 41 gegaan en daar was het HOOG! Heeel vet! Mooi uitzicht over de stad en gewoon gaaf om geweest te zijn. Check!

Morgen gaan we met de trein naar Ipoh, een stadje in het midden van Maleisie vanuit waar je de Cameron Highlands met veel theeplantages en fruitvelden etc. kunt bezoeken. Daarna is het plan om door te gaan naar Georgetown in het Noorden. Vanuit daar gaan we bekijken hoe de situatie in Koh Tao tegen die tijd is en dan gaan we kiezen of we onze duikcursus daar gaan doen, of dat we naar de oostkust van Maleisie gaan en de cursus daar doen. Mogelijkheden genoeg gelukkig. Maar, we zouden het erg kunnen appricheren als jullie de komende 8 dagen wat uurtjes fingerscrossen en duimendraaien in de hoop op beter weer op Koh Tao!!

Schroom niet en reageer! We like that! :) Foto's komen zsm!
Liefs,
Mark en Anne

• 01 April 2011 - 11:39

French:

Dit keer als eerste erbij; uitprinten en vanavond mee naar opa !! Hij belt regelmatig hoe het met jullie is en vroeg zich gisteren af of jullie toch zeker niet in Thailand zaten !! (i.v.m. het weer natuurlijk) We zijn blij je weer eens gesproken te hebben ! Geniet maar.........................

• 01 April 2011 - 12:49

Maud:

Hee Anne! Wat een super leuke foto's zeg! Ik zie dat je het ontzettend naar je zin hebt! Ik heb net je mail gelezen die je naar de groep hebt gestuurd! Met mijn studie gaat het goed, en stage ook. Het gaat steeds beter en ook het reflecteren gaat met de dag beter. Lief dat je ernaar informeerde! Ik wens je nog heel veel plezier en ik zal af en toe je site in de gaten houden, vind je berichten wel interessant namelijk! Groetjes, Maud schoolweg 9

• 01 April 2011 - 13:18

Astrid:

Hoi Mark en Anne
    Goed van jullie dat je verder bent gereisd.Al dat slechte weer.Het kan natuurlijk niet dat we hier beter weer hebben dan jullie daar:)
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's en filmpjes van jullie avonturen.Vooral naar die schorpioen.Maar goed dat Sanne er niet zit.
    Veel plezier en we skypen vlug weer.
    Dikke knuffel mama

• 01 April 2011 - 15:01

Stephanie:

Mooie verhalen weer:) ik zal voor jullie duimen;)

• 01 April 2011 - 15:31

Jan Daals:

Mooi verslag van een mooie reis.
    Wilde dat ik daar ook kon zijn.
    groetjes
    Jan en Frits

• 01 April 2011 - 20:03

Annet:

Hi Anne en Mark!
    Ik lees nu pas jullie verhalen, had me nog niet aangemeld.. (schandalig he!)
    Maargoed.. super om jullie verhalen en ervaringen te lezen! En natuurlijk ook erg leuk om de foto's te zien!
    Ik ga snel weer even verder lezen! :)
    Veel plezier nog! Geniet lekker!
    Liefs, Annet

• 01 April 2011 - 21:54

Anita Leemans:

hoi anne en mark
    het is weer leuk om te lezen, mooie verhalen
    geniet er goed van en ik hoop dat jullie nog kunnen duiken
    groetjes anita

• 03 April 2011 - 09:24

Hans En Corrie:

Hallo Anne en Mark
    Wij genieten van jullie geweldig leuke verslagen,Wij zullen ook duimen voor beter weer.En nog een reaktie op de vorige foto's,Het was leuk een pedicure aan het werk te zien.Geniet maar verder,maar wel uitkijken ik lees ook enge dingen.Ome Hans en Tante Corrie

• 03 April 2011 - 12:46

Ine:

zo, het was aardig spannend met al die dieren. is weer eens wat anders dan tempels. succes met je duikcursus. niet vergeten op tijd weer naar boven te komen!! groetjes, ine

• 12 April 2011 - 05:34

Bianca:

Okay, ik schroom niet en reageer. Ook al ken ik jullie alleen van deze verhalen en verhalen van een heel lief meisje.
    Ik vind het super wat jullie allemaal doen en hoe jullie daarover schrijven. Blijf vooral genieten van deze enorme onderneming. En als het mag, blijf ik zeker meelezen.
    Succes met al die diertjes die geen botten hebben (yuk), warmte/kou, vieze treinen, dodemansritten en alles erom heen. Maar hee, dat weegt niet op over al het moois daarom heen toch! Blijf genieten.
    groetjes Bianca