Singapore - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mark en Anne - WaarBenJij.nu Singapore - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mark en Anne - WaarBenJij.nu

Singapore

Door: Anne en Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Anne

25 April 2011 | Indonesië, Batavia

Ter info: Ja, we zijn nu op Sumatra in Indonesie en nee we hebben niets gevoeld van de aardbeving die vandaag is geweest op Sulawesi. Geen zorgen! :)

En de nachttrein naar Singapore was... hemels! Haha, nee echt, het was prima. Bedden als bedstee’tjes aan het gangpad, schoon en lagen goed. Wel wat apart volk wederom; weer een kerel die de muziek op zn telefoon hard aanzette en vervolgens in slaap viel, snurkers en rokers die zogenaamd in het tussenstuk gingen staan maar wel de tussendeur open lieten staan. Ach, oogjes toe en nergens last van.
De volgende dag om ongeveer 11 uur waren we bij de grensovergang en gingen we door de baggagecheck en weer terug de trein in naar het centrum van Singapore. Hier bij het metrostation gewacht op Vera, want weet je nog, we mogen bij Joris en Vera logeren! Na een heerlijke warme douche –dat was lang geleden!- zijn we met Vera naar het Colonial District gewandeld en hebben we het theater en heel veel andere grote, mooie, moderne gebouwen gezien. Heel groots allemaal maar toch voelt het gezellig en gemoedelijk. Een wijntje gedronken aan Clark Quay, de Korte Heuvel in Tilburg maar dan anders en een stuk duurder. Lees: 7 euro voor een biertje. Maar sushi blijkt relatief goedkoop dus dat maakt een hoop goed. Buiten de prijzen voor drankjes een goede eerste indruk van de stad!

Zaterdag de 16e was een dagje rustig aan. Naar een shoppingmall geweest om te kijken naar de electronicaprijzen, men zei namelijk dat die een stuk lager zouden zijn dan in Nederland en dat is ook zo. Daarna boodschappen in de supermarkt gedaan om vervolgens thuis te koken voor Vera en 3 vriendinnen van haar. Jemig, wat is het ongelofelijk duur om thuis te koken in vergelijking met uit eten gaan! Beetje jammer, maar wel gezellig. Daarna op stap in Singapore geweest! Eerst naar club Hacienda. Hipperdepip maar nogal rustig. Daar ons vermaakt door naar dansende Aziaten te kijken. Voor degenen die niet weten wat hier leuk aan is: die mensen hebben totaal GEEN gevoel voor ritme en hun motoriek lijkt praktisch niet ontwikkeld. Hilarisch! De tweede stop was club Stereolab. Ook erg hip en trendy en er was tussen 12.00 en 01.00 uur gratis drank. Dit resulteerde in het feit dat er niemand op de dansvloer was omdat iedereen in een rij stond en je 1 drankje pp per keer kreeg. Leuk joh, in een rij staan als je op stap bent..! Niet dus. In de R&B-zaal van de club was de muziek en de sfeer wel leuker maar er waren net iets te veel mensen die zichzelf erg interessant vonden wat nogal op onze ergernis werkte en dus zijn we op tijd afgetaaid om ons vervolgens nog even op te laten lichten door een veel te aardige taxichauffeur. Uiteindelijk 6 euro te veel betaald, foutje bedankt. In ieder geval hebben we het nachtleven van Singapore beleefd!

Zondag zijn we begonnen in de Botanical Gardens. Hele grote tuinen met mooie bomen en palmen, bloemen, kruidenplanten en fruitbomen. Alles is heel goed onderhouden en er zijn ook veel vijvers en grasvelden waar je lekker kunt zitten. Heerlijk op ons gemakje rondgewandeld!
Daarna zijn we naar Little India geweest, een wijk waar Indiers zich hebben verzameld en waar je dus het gevoel hebt dat je in India rond loopt. Althans dat denken we. Leuke sfeer, veel Indiers, kraampjes en winkeltjes. We wilden in een lokaal restaurantje lunchen dus stapten op de gok in een Indiaas tentje binnen. We kregen een stoel gewezen, kregen grote bananenplaten als placemats op de tafel en er kwam een man aan met een pan rijst die 3 kwakken rijst voor onze neuzen gooideals of we in een weeshuis waren beland. Vervolgens kwam mannetje 2 aan met 3 pannetjes met tja.. toelie, een soort currys ofzo. Uit alle 3 de pannetjes kregen we een schep en Mark kreeg een extra’tje op zn placemat; een rups. Hoppa, die werd zo van tafel getjoept. We keken elkaar aan, haalden onze schouders op en begonnen onze rijst te verorberen. Rups of geen rups, het was heerlijk! Om ons heen zat het vol met locals en die eten dit dus met hun handen. Ofja, met hun hand, hun rechterhand wel te verstaan want de linker is onrein gezien ze daar hun billetjes mee afvegen als ze de rijst weer hebben uitgepoept. Niet heel smakelijk om die mensen te zien eten en smakken, maar ach, cultuurtje he. Weer een bizarre ervaring rijker! ’s Avonds sushi gegeten met Joris en Vera, lekker en gezellig!

Maandag zijn we naar Chinatown geweest, een wijk waar de Chinezen wonen en waar veel kraampjes en eettentjes zijn. In meerdere steden waar we zijn geweest hebben ze een Chinatown en we vonden deze tot nu toe de minst sfeervolle. Het was nogal gericht op toeristen en er was geen lokale markt met leuke, gekke producten enzo. Wel een mooie hinduistische tempel gezien. Na Chinatown zijn we naar Orchard Road gegaan, een enorm grote winkelstraat met veel winkels en shoppingmalls met voornamelijk duremerkenwinkels. Leuk om geweest te zijn en te ervaren dat het toch wel een hele grote stad is, ondanks dat het niet zo voelt. Tot slot naar de grootste shoppingmall (VivoCity) van de stad geweest. Inderdaad, groot ja. Maar winkels kijken is niet zo leuk als je toch niets kunt kopen, vond Anne. ’s Avonds zijn we uit eten geweest met Agathe en Arnoud van ons duikklasje op de Perhentian Islands! We hadden contact gehouden en zijn sushi gaan eten en wat gaan drinken, was erg gezellig! Leuk om hen weer te zien!

Dinsdag, laatste volle dag in Singapore en niet meer veel op het programma. We zijn met de bus naar het natuurreservaat in de stad gegaan. De weg er heen duurde ongeveer 1,5 uur want ondanks dat het redelijk toeristisch schijnt te zijn is het onvindbaar. Na 3 keer overstappen en hulp van wat locals hadden we het gevonden. Heel raar om in zo’n grote stad te lopen in een junglegebied met apen en grote lizzards. Na een flinke wandeling hebben we de rest van de middag gespendeerd achter onze nieuwe minilaptop! Om jullie te verblijden met een update op onze site en het een en ander uit te zoeken voor de komende weken. Singapore was erg veelzijdig en groot, maar toch makkelijk bereisbaar, gemoedelijk en fijn!

Woensdag zijn we van Singapore naar Medan gereisd, in 2 etappes. Eerst een vlucht van Singapore naar Kuala Lumpur, waar Mark er tijdens de tassencontrole achter kwam dat hij vergeten was zijn zakmes in zijn backpack te stoppen. Hoe onschuldig we ook keken en hoe charmant Anne ook knipperde met haar blauwe ogen en zwierde met haar rode haren, meneertje tassencontrole was voor geen reden vatbaar. We hebben het zakmes voor veel te veel geld opgestuurd naar Joris en Vera in Singapore omdat dat de goedkoopste optie was. Vervolgens, toen we na de vlucht naar Kuala Lumpur door de imigration moesten voor paspoortcontrole werd Marks paspoort extra goed bekeken en vergeleken met wat nummertjes op het bureau en toen we weer incheckten voor de 2e vlucht moest Mark even een vingerscan laten maken. Oops! Het leek echt of hij gezien werd als een crimineel, heel grappig! De 2e vlucht, van Kuala Lumpur naar Medan, was wat minder want we hebben 40 minuten lang turbulentie gehad en we hadden een Amerikaanse psycho aan boord. Ongelogelijk, die kerel was er van overtuigd dat het vliegtuig kapot was omdat er maar 2 motoren aan het vliegtuig zaten en het er volgens hem echt 3 moesten zijn. Hij riep door het vliegtuig en tegen het personeel dat hij alles aan het opnemen was en dat hij een schadevergoeding wilde en de opnames op internet zou zetten omdat ze ons de dood in aan het jagen waren. Iedereen vond het eigenlijk alleen maar heel grappig en de crew reageerde heel rustig gelukkig. Niets aan het handje, goed aangekomen in Medan en een hotelletje gezocht en gevonden!

Onze belevingen van de eerste dagen in Indonesie komen snel! Iedereen fijne paasdagen gehad en zich goed misselijk gegeten aan de paaseitjes? Wij hebben hier een gebakken eitje bij de nasi goreng op! ;) En dan nu.. reageren maar!

Dikke liefs, Mark en Anne

• 25 April 2011 - 16:19

Gijs:

Wahooo niceee!!
    Pssssttt zakmesje kope?

• 25 April 2011 - 20:57

French:

Weer een knallend verhaal mannen..............en nog iets van de aardbeving gemerkt ? Voorzichtig !!

• 25 April 2011 - 21:56

Anita Leemans:

hallo anne en mark
    het is weer geweldig om te lezen en jullie mooie fotos te zien
    geniet er maar goed van en ik kijk weer uit naar het volgend verslag
    groetjes anita

• 26 April 2011 - 01:42

Vera :

Haha, nu valt bij ons ook het kwartje van het zakmes! We hadden al geen idee waar die vandaan kwam. We nemen het mee terug naar NL of hebben jullie het onderweg nog nodig.. Zouden jullie mij nog de foto's die ik heb gemaakt in de Stereolab willen sturen, thanks! Veel plezier in Indonesie!

• 26 April 2011 - 07:05

Stephanie:

Mooie verhalen weer:) enjoy...

• 26 April 2011 - 18:27

Pim:

Knabbelend op een paaseitje denken wij aan jullie. Blijf ons vermaken zou ik zeggen! Groetjes Pim en Kathleen

• 27 April 2011 - 21:21

Lieke:

Heeeeeey Roomie!

Cool! leuk jullie verslagen te lezen.
    Ga jullie volgen, leuk om bij te houden.
    maarrrrr ook omdat ik een maand ga backpacken in indonesie :) dus een beetje tips opdoen kan geen kwaad.

Veel plezier samen!
    Liefs uit NL